Bag scenen

Al keramik i galleriet laves i stentøjsler. Først skal leret æltes og formgives enten i hånden, ved udrulning eller på drejeskive.

Efter tørring, udskæring og finpudsning, kan farvelægning ske med lerfarver, der males på med pensel og evt. helt eller delvist skrabes væk i mønstre (scrafitto). En anden mulighed er at vente med farvelægning til efter første brænding ved 1000°C.  Til dette anvendes underglasurer, der gnides ind eller males med pensel på overfladen. 

Til slut lægges en farvet eller gennemsigtig glasur yderst  - enten i sprøjtekabine eller med pensel.

Emnet skal derefter brændes igen i et døgn - denne gang ved 1240-1260 °C.

Nu er keramikken klar til brug - den er stærk som porcelæn og tåler en tur i opvaskemaskinen.


Specielt om krusene i galleriet - mange af disse er ikke runde men har fået et bevidst tryk på maven for at give en god holdeoplevelse. Krusene har også en lille kant, som ligger godt i munden.

Dekoration af lerskål med hjemmelavet lerfarve.

Scrafitto: Se et fint mønster med træer blive ridset ind i den halvtørre lerfarve

Resultat efter lerfarve, scrafitto,
glasur og to brændinger.

Før og efter 2 brændninger -
En skål i hvidt ler med sort lerfarve skifter farve

Følg mig

Copyright © Alle rettigheder forbeholdes

(Fjern de 2 x'er)